Iskolánk története
(Írta: Kovácsné Szendrei Borbála)
Az iskola történetének 1985 előtti összeállításához egykori igazgatónőnk,Veréb Józsefné „Iskola születik” című könyvét használtam fel segítségként.
A kezdet
Iskolánk jogelőd intézménye 1951. augusztusában jött létre a Vasút út 45 szám alatt, és pár éven belül hat tagiskola tartozott az irányítása alá. Mivel az igazgatói iroda először a Vasút út 45. szám alatt volt, innen kapta a nevét is: Vasút úti Általános Iskola.
Ebben az időben a városban 3 iskolaközpont volt:
- Kálvin utca 9. (Lányiskola)
- Kálvin utca 2. (Fiú iskola)
- Zádor utca 3. (katolikus iskola)
Az iskolák vallási alapon szerveződtek, az iskolakörzetek pedig fedték egymást, ami számos konfliktus forrása volt.
A jogelőd iskolánk körzetéhez a város déli utcái tartoztak, ahol a város legszegényebb rétege élt és ide tartozott a déli külvároson élő cigány lakosság is.
A körzetbe tartozó lakosság nagy része már akkor is alkalmi munkákból élt, és gyakran arra kényszerültek, hogy gyermekeiket már iskolás korukban munkára fogják.
Az akkori iskolákra a zsúfoltság volt a jellemző, gondot okozott a tanulók elhelyezése. Ez is szükségessé tette a város déli területét felölelő új felső-tagozatos iskola létrehozását.
Az igen rossz körülmények között működő jogelőd intézményünk esetében szükségessé vált, hogy valamelyik épületét 8 osztályosra bővítsék.
Végül a város akkori vezetői úgy döntöttek, hogy egy teljesen új nyolcosztályos iskolát kell építeni.
1959. január 15-én jelölték ki a telket itt az Arany János utcában és 1962 nyarára felépült az új iskola. Vezetője Újházi Béláné lett, aki a jogelőd intézményt addig is irányította.
Nyolc tanterem, tornaterem, úttörőszoba, igazgatói iroda, szertár, korszerű bútorzattal és berendezéssel jellemezte az új iskolaépületet.
A jogelőd intézmény épületeiben fokozatosan megszűnt a tanítás.
Névváltozások
Az iskolára ható külső körülmények miatt az iskola neve többször is változott.
A jogelőd intézmény nevét nem vihette tovább a felépült új iskola, hiszen már nem a Vasút úton volt 1962-ben, ezért kapta az Arany János úti Általános Iskola nevet.
Az 1990-es években országszerte „divatossá” vált, hogy az iskolák névadót választottak maguknak, nem az utca nevét használták. A mi esetünkben – az akkori dokumentumok alapján 3 név merült fel választható névadónak: Arany János, Kodály Zoltán, Bartók Béla.
Végül Arany János költő neve mellett döntött a tantestület, a szülők és a diákok többsége, hiszen addig is „Arany”- ként voltunk ismertek a városban. Csak annyi változás történt, hogy kimaradt a nevünkből az „úti” szó.
Az 1994.03.02-i névadó ünnepségünk óta ezt a nevet viseltük egészen 2011.09.01-ig.
A 2011-es városi szintű nagy iskolaátszervezés során a Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégiummal vontak össze bennünket, a nevünk Varró István Szakiskola, Szakközépiskola , Általános iskola és Kollégium Arany János Tagiskola lett.
2013. januárjában az addig Önkormányzati fenntartású iskolát átvette az állam. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) lett fenntartó és működtető.
2013. szeptember 01-én leváltunk Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégiumtól. Újra önálló iskola lettünk, a nevünk pedig: Karcagi arany János Általános Iskola lett.
Fejlesztések
Épület felújítás
A szép új iskola felújítása nagyon hamar elkezdődött és folyamatosan voltak kisebb- nagyobb munkálatok az iskola épületén.
Mivel rendkívül vizes, süllyedő területen épült fel az iskola, nagyon hamar jelentkeztek a problémák.
Alig volt néhány éves az iskola, amikor ki kellett cserélni a teljes villanyhálózatot.
10 éves korára ki kellett cserélni a kazánházat és egyúttal bevezették a gázt. Az épület süllyedése miatt a falakról hullott a vakolat. 1974-ben kicsempézték a folyosókat, majd a tantermeket lambériázták.
És jöttek sorba a munkálatok, a felújítások:
– a salakpályás sportudvar betonozása
– a főbejárati ajtó cseréje
– a belsőudvar térburkolatának felújítása
– a vizesblokkok felújítása
– a tornatermi ablakok cseréje
Jelenleg legfontosabb: nyílászárók cseréje
Berendezések, eszközök
Már a hatvanas évek elején hozzákezdtek a szaktantermek kialakításához. Először a fizika-kémia terem, majd a rajz, a biológia és az ének szaktantermek készültek el. A tecnhika fejlődésével újabb igények merültek fel, szükséges volt a modern oktatási eszközök alkalmazására. Így került sor 1998-ban a számítástechnika tanterem kialakítására, majd egy nyelvi labort építettünk ki és felújítottuk a fizika tantermet és a könyvtárunkat.
A tantermek bútorzata is nagyon elöregedett, megkopott, de az új tanítási módszerek miatt is a csoportmunkához könnyen mozdítható asztalokra, székekre volt szükségünk. A 2000 –es évek elejétől fokozatosan kicseréltük bútorainkat.
Ezeknek a fejlesztési igényeknek sosincs vége. Sajnos mostanra a számítógépparkunk nagyon elöregedett, de a bútorok egy részét is lehetne ismét kicserélni. És persze mindig újabb és újabb oktatási eszközök jelennek meg, amit mi is szeretnénk használni tanóráinkon, pl laptop, projektor, ineraktív tábla.
A fejlesztések nagy részét jó gazda módjára a fenntartó, Karcag város Önkormányzata finanszírozta. Büszkék vagyunk rá, hogy mi is mindent megtettünk azért, hogy iskolánk folyamatosan fejlődjön. Nagyon sok sikeres pályázatot írtunk, melyekkel elsősorban a bútorok cseréjét és a szemléltető eszközeinket tudtuk kicserélni, fejleszteni
Vezetők
-Ujházi Béláné
(Csokai Imréné) 1951- 1967 (16 év)
-Kárpáti Jenő 1967- 1969 ( 2 év)
-Veréb Józsefné 1969- 1985 (16 év)
-Mándoki Imréné
(Arató Károlyné) 1985- 1989 ( 4 év)
-Bugyik Lászlóné 1989- 2010 (21év)
-Kovácsné Szendrei Borbála 2010-
Sajátosságok
- Emelt szintű ének- zene oktatás
Iskolánkban 1967 óta folyt az ének-zene tantárgy emelt szintű oktatása évfolyamonként 1-1 tanulócsoportban.
Minden évben indult az énekkar az Éneklő Ifjúság országos hangversenyen, ahol éveken át a legmagasabb díjjal – Arany Diplomával, és az Év Kórusa kitüntető címmel – jutalmazták a kórusunkat.
Több alkalommal vettünk részt a Megyei Népdaléneklő, Bicinium Éneklő és Roma Ki mit tud?- on, ahol többnyire 1-2. helyezést értek el a gyerekek.
Az itt végzett diákok közül többen választottak zenei vagy a zenéhez valamilyen módon kapcsolódó pályát (pl. óvó nénik, tanító nénik lettek). Vannak, akik szabadidejükben továbbra is szívesen zenélnek, énekelnek. Úgy gondolom, az iskolában megkapták azokat az alapokat, amely biztosítja számukra a zene töretlen tiszteletét, szeretetét.
Sajnos a 2009-10-es tanév végén megszűnt az emelt szintű ének-zene oktatás.
- Ennek okai:
- Évfolyamonként csak egy első osztályt indíthattunk, melyben egyre kevesebb gyermek volt alkalmas az emelt szintű oktatásra.
- Más iskolakörzetből egyáltalán nem jelentkeztek tanulók.
- A szülők nem igényelték az emelt szintű oktatást, mert teherként fogták fel gyermekeik számára.
- Cigány kisebbségi oktatás
Mivel iskolánk körzetéhez tartozik kezdetektől a Déli külváros, ahol szinte csak cigány családok élnek, mindig nagy odafigyelést igényelt a velük való foglalkozás
1996. óta iskolánk szakmai struktúrájának egyik kiemelt területe a cigány kisebbségi oktatás, melynek általános célja, hogy a cigányok és nem cigányok együtt ismerkedjenek a cigánykultúra műveltségi anyagával.
A szülők előzetes beleegyező nyilatkozata alapján vesznek rész iskolánk diákjai ebben az oktatásban.
A gyerekek számára rendkívül vonzó, hasznos tanórai és szabadidős programokat szervezünk.. A foglakozásokhoz a nevelők olyan terveket készítettek, ahol a roma népismeret vagy a roma kultúra valamely területének megismerése, ápolása került a középpontba.
A cigány kisebbségi oktatás programjai rendkívül hasznosnak bizonyultak a diszkrimináció-mentes iskolai légkör biztosításához
- Lépésről Lépésre Program
Iskolánk életében kiemelt fontosságú a Lépésről Lépésre program. Ennek az az oka, hogy a program jelentősen segíti a hátrányos helyzetű tanulók oktatását. A mi iskolánkban pedig erre igen nagy szükség van, hiszen a hozzánk járó gyerekek oktatása során sokféle hátránnyal kell megküzdenünk. Magas a szociálisan hátrányos – elsősorban roma tanulók – száma, de sok a sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók száma is. Rendkívül hasznos, hogy a program segítségével a gyerekek már kisiskolásként megtanulnak együtt dolgozni és egymásra figyelni.
2002. őszén egy lelkes tanító néni – Ládiné Roncsek Ilona – kezdte el először iskolánkban ezt a programot. A lelkesedése szerencsére ragályos volt. Két évvel később ugyanis a tantestület 25 tagja vett részt a program 60 órás alaptréningjén. Azóta az alsó tagozaton több osztályunkban működik a teljes program, az elemeit pedig szinte minden pedagógus alkalmazza (pl a beszélgetőkört, a kooperatív és a projekt tanulásszervezési formákat)
Sok iskolában jártunk, ahol bemutató órákat néztünk meg és kicseréltük tapasztalatainkat az LL programról.
Büszkén mondhatom, hogy mi is számos bemutató órát tartottunk városi és országos szinten annak érdekében, hogy népszerűsítsük ezt a programot. Fontosnak tartjuk, hogy a jó tapasztalatainkat egymással megosszuk, ezért iskolai szinten is rendszeresen tartunk bemutatótó órákat, melyeket utána megbeszélünk.
- Iskolaotthonos oktatás
A Lépésről Lépésre programmal párhuzamosan vezettük be, mivel a program sikeresebben működik az iskolaotthonos osztályokban.
Alsó tagozaton évfolyamonként egy osztályunk iskolaotthonos formában működik.
Ezeket az osztályokat két nevelő vezeti. Munkakörük komplex, hiszen mindketten tartanak tanórákat és szabadidős foglakozásokat egyaránt.
Az iskolaotthonos nevelés nagy előnye, hogy a gyermekek napi időbeosztása terhelhetőségüknek megfelelően alakítható. Ez különösen fontos kisiskolás korban.
Előnye továbbá, hogy segíti az óvodából az iskolába való átmenetet, a beilleszkedést és a helyes tanulási szokások kialakítását. A pedagógus számára pedig számtalan nevelési és személyiségformáló lehetőséget biztosít.
- SNI és BTMN-es tanulókkal való foglalkozás
Iskolánk kiemelten kezeli a sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési- tanulási és magatartási problémákkal küzdő tanulók integrált oktatását is. Bár korábban is voltak tanulással küszködő tanulók, 2001-ben kezdődött el a velük való szakszerű foglalkozás.
Iskolánk gyógypedagógusa és fejlesztőpedagógusa ezeknek a tanulóknak egyéni fejlesztési terveket készít, és egyéni vagy kiscsoportos foglalkozások keretében fejleszti őket.
A Tanulási Képességeket Vizsgáló és Rehabilitációs Bizottság az elkészített szakértői véleményekben minden esetben feladatokat jelöl meg az osztálytanítók és szaktanárok számára is. Ezeket tanórákon, differenciált, egyénre szabott tanulásszervezéssel tudják megvalósítani a pedagógusok.
- Integrációról beszélve feltétlenül szeretnék szólni a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók integrációjáról.
- Büszkék vagyunk rá, hogy 2003-2005- ig két tanéven keresztül az Országos Oktatási Integrációs Hálózat bázis iskolája voltunk. Nagyon sok továbbképzésen vett részt tantestületünk, ahol sok-sok új ismerettel, módszerrel gazdagodtunk. Országszerte nagyon sok iskolába elmentünk új tanítási programokat, módszereket megnézni, de mi is rengeteg vendéget fogadtunk, hogy megmutassuk nekik a mi módszereinket. A tapasztalatcsere során egyre gazdagabb lett pedagógusaink módszertani kultúrája.
- Belső Gondozói Rendszer (BGR)
Intézményünkben 2002. novemberében megkezdtük a Belső Gondozói Rendszer (BGR) kiépítését, mely egy holland modellre épülő minőségirányítási rendszer. (CED Rotterdam)
A BGR kiépítésével és működtetésével az egyéni fejlődés folyamatos nyomon követése és fejlesztése történik, mely a nevelőtestület tagjai között állandó szakmai konzultációt igényel.
SZABADIDŐS TEVÉKENYSÉGEK
Bizonyára mindenki egyetért velem, hogy a szabadidős foglakozásokról vannak a legtöbb és a legszebb emlékeink. Az iskolai életnek ezek a színterei adják a legjobb lehetőséget a közösségi élet alakításához, fejlesztéséhez. Éppen ezért iskolánkban kezdetektől kiemelt szerepe volt a szabadidős foglalkozásoknak.
A szakkörök fontos szerepet kaptak a tehetséggondozás érdekében. Sok – sok tehetséges tanulónk ezeken a szakkörökön jutott olyan ismeretekhez, mely később sikerekhez jutatta, de lehet, hogy a pályaválasztása szempontjából is meghatározó volt. Gondolok itt pl. a tantárgyi szakkörökre, a színjátszó körökre, a kézműves szakkörökre
A Sport mindig közkedvelt volt tanulóink körében.
Jogelőd intézményünknek például nem volt tornaterme, kezdetben egy poros udvaron, majd egy nyitott színben tornáztak a gyerekek. 1952 tavaszától minden tavasszal tornavizsgát tartottak az udvaron. Már az első években eredményesen szerepeltek városi és megyei versenyeken atlétika és talajtorna sportágakban iskolánk tanulói. Sokáig a torna volt a legeredményesebb sportág. Később az atlétika és kézilabda került előtérbe. Volt egy időszak, amikor közkedvelt és országos szinten eredményes volt az asztalitenisz.
Volt országos diákolimpián dobogós helyezettünk mezei futásból és kismaratonon.
A lövészet is közkedvelt volt, több tanulónk eljutott országos versenyekre is.
Igen sikeresen szerepeltek diákjaink a 4 évenként megrendezett Országos Sportnapok (OSN) város szintű rendezvényén egészen 1996-ig.
Jelenleg a foci a közkedvelt sportág iskolánkban. Januárban a Diákolimpia megyei 3 helyezettje lett iskolánk csapata.
A Kirándulások, táborok örök emlékeket adtak az azon részvevőknek.
Minden osztály évente egy kötelező tanulmányi kiránduláson vett részt. Évfolyamonként szabályozva volt a kirándulás helye és célja.
Nagyon sok jutalom kirándulást szerveztünk, ahova az iskola költségvetéséből, vagy pályázati pénzből utaztattuk a gyerekeket. Voltunk Londonban tanulmányi kiránduláson
Már az 50-es évek végétől szerveztünk nyári táborokat, ahol általában 70-80 tanuló vett részt évenként. Csak néhány közülük: Eresztvény, Nagyvisnyó. Felsőtárkány, Szilvásvárad, Balatonszemes.
Több éven keresztül téli sítáborokat is szerveztünk Szlovákiába.
Sajnos néhány éve táborozni egyáltalán nem tudjuk vinni a gyerekeket, kirándulni is csak a közelbe szervezünk utat, hogy minél kevesebb pénzbe kerüljön. Ennek oka, hogy az iskola nem tudja támogatni, a szülőknek pedig nincs pénzük erre a célra.
Végezetül Wass Albert szép gondolatait ajánlom az iskola régi és jelenlegi diákjai figyelmébe:
„Mikor az élet messze késztet,
s ezernyi titkos csábot ád,
szeressük ezt a régi fészket:
a régi iskolát!”
(Wass Albert)